FAQ
A: Om du har garanti på bilen så finns en chans att tillverkaren uppmärksammar detta vid ett eventuellt haveri oavsett fel, på vissa BMW kan vi helt dölja optimeringen för tillverkaren. Men ett fel pga optimeringen är väldigt sällsynt.
A: Alla våra mjukvaror är utvecklade på 98 oktan, vilket resulterar i bäst förbränning och prestanda.
A: Oftast sitter styrenheten intill torpedväggen eller vid fotutrymmet på passagerarsidan eller förarsidan.
A: Partikelfiltrets funktion utgår ifrån att avskilja partiklar från motorns avgaser. Med ett partikelfilter kan 99% av alla farliga partiklar avskiljas. Dieselpartiklarna består av kol, svavel och aska. Ett partikel filter måste ständigt regenereras, detta kan ske passivt eller aktivt vid normal körning då temperaturen i filtret förhöjs. Med hjälp av en speciell vätska som sprutas in antingen i cylindrarna eller före partikelfiltret uppnås en högre temperatur (ca 450 grader) . Om själva regenereringen slutar att fungera så kan ditt partikelfilter sota igen och behövs i värsta fall att ersättas med ett nytt som kan ge dig stora utgifter.
Vi ansvarar ej för ev. justeringar som inte följer biltillverkarens riktlinjer och villkor.
A: Detta är inget vi kan garantera, men är partikelfiltret tömt på ett snyggt sätt så är risken minimal att detta syns. På dieselfordon efter 2005 tar inte bilprovningen avgastest, utan endast en diagnos av motorstyrenheten förutsatt att felkoder ej finns registrerade.
A: Svaret är endast NEJ.
A: Det gör den inte alltid, men med högre vridmoment/styrka och effektivitet så belastas inte motorn lika hårt vid omkörning eller uppförsbackar, sen ligger självklart de största ansvaret på föraren.